PROGRAMA DE EDUCACIÓN PARA LA SALUD Y CONCIENCIACIÓN COMUNITARIA DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA MARÍA SERRANA

Authors

  • Nimia Rodríguez Universidad Privada María Serrana - Paraguay
  • Gerardo Armando Picón Universidad Privada María Serrana - Paraguay
  • Shirley Galeano Universidad Privada María Serrana - Paraguay

Keywords:

Programa de Educación, Salud, Concientización

Abstract

The Health Education and Community Awareness Program (EpS) is an outreach and social outreach program aimed at the comprehensive training of students following the mainstreaming parameters. The purpose is to offer students of the María Serrana Private University of the Faculty of Health Sciences in Medicine, Nursing and Psychology Careers the opportunity to develop knowledge in health promotion and its link with the community. The Health Education and Community Awareness program arises as a result of a 2018 health situation analysis in the communities adjacent to the Loma Pyta neighborhood university, in which a high degree of ignorance was detected regarding behaviors favorable to health and the need to establish a health promotion and promotion strategy through health education. The actions and activities developed in the years 2019-2020 were presented: Initiation Research Workshop, Workshop on the management of Sexually Transmitted Infections, Training Workshop on the prevention of breast cancer "Pink Day", Multidisciplinary Workshop on Pulmonology , Update Day on the Expanded Immunization Program, Day to raise awareness and fight against breast cancer, Talks about hand washing, Educational talks of general interest, Talk about healthy eating, Vitamins Expo. The general perception of the program was highly positive, the community sectors participating in the program generated a highly favorable opinion matrix related to the contents and activities carried out in the community. It should be noted the highly pedagogical nature with which the activities were carried out according to the opinion of those attending the activities. It is contemplated to expand the scope of the health diagnosis to other communities in the sector in order to give greater coverage to the social projection of the university and its role of social responsibility.

Keywords: Education - Health - Awareness Program.

Author Biographies

Nimia Rodríguez, Universidad Privada María Serrana - Paraguay

 Licenciada en Nutrición. Universidad Privada María Serrana. nimycar@hotmail.com

Gerardo Armando Picón, Universidad Privada María Serrana - Paraguay

Master en Educación. Universidad Privada María Serrana. gpiconoli56

Shirley Galeano, Universidad Privada María Serrana - Paraguay

Especialista en Neumología. Universidad Privada María Serrana. greynal88@gmail.com

References

Asamblea Mundial de la Salud, 42. (?1989)?. 42a Asamblea Mundial de la Salud,
Ginebra, 8-19 de mayo de 1989: resoluciones y decisiones: anexos. Organización Mundial de la Salud. https://apps.who.int/iris/handle/10665/202236

Cajina-Pérez, L. (2020). Importancia de la Educación para la Salud en currículo
educativo. Revista Electrónica de Conocimientos, Saberes y Prácticas, 3 (1), 170-180. DOI: https://doi.org/10.5377/recsp.v3i1.9799

Declaración de Yakarta. (1997). Nuevos actores para una nueva era: Conduciendo la
Promoción de la Salud al siglo XXI. IV Conferencia Internacional de Promoción de Salud. Yakarta, Indonesia. http://portal.mspbs.gov.py/promociondelasalud/wp-content/uploads/2013/08/Cuarta-Yakarta.pdf

Lavilla Cerdán, L. (2013). Educación para la salud. Revista de Claseshistoria, 1-9.

Llorent-Bedmar, V. y Cobano-Delgado, V. (2019). La formación en educación para la
salud del alumnado universitario del grado de educación infantil en España. Cência & Saúde Coletiva, 24 (8), 3067-3078. DOI: 10.1590/1413-81232018248.28642017

Ministerio de Salud Pública y Bienestar Social del Paraguay (2015). Política de
Promoción de la Salud. Resolución 995.

Ocampo-Rivera, D. C. y Arango-Rojas, M. E. (2016). La educación para la salud:
Concepto abstracto, práctica intangible. Rev Univ. Salud, 18 (1), 24-33.

OPS/OMS. (2021, 31 de marzo). Determinantes sociales de la salud.
https://www.paho.org/es/temas/determinantes-sociales-salud

Peñaranda, F., López, J. M. y Molina, D. P. (2017). La educación para la salud en la
salud pública: un análisis pedagógico. Hacia promoc. Salud, 22 (1), 123-133. DOI: 10.17151/hpsal.2017.22.1.10

Riquelme Pérez, M. (2012). Metodología de educación para la salud. Rev Pediatr Aten
Primaria, Supl. 2012 (21), 77-82

Rodríguez Torres, A. F., Páez Granja, R. E., Altamirano Vaca, E. J., Paguay Chávez,
F.W., Rodríguez Alvear, J. C. y Calero Morales, S. (2017). Nuevas perspectivas educativas orientadas a la promoción de la salud. Educación Médica Superior, 31(4), 1-11. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412017000400025&lng=es&tlng=es.

Villa Andrada, J. M., Ruiz Muñoz, E. y Ferrer Aguareles, J. (2006). Antecedentes y
Concepto de Educación para la Salud. Junta de Extremadura. Consejería de Sanidad y Consumo D. Gral. de Planificación, Ordenación y Coordinación Sanitarias.

Published

2021-12-10