LA EMERGENCIA DE UN ANÁLISIS CRÍTICO DE LA PRÁCTICA PEDAGÓGICA EN LA EDUCACIÓN PRIMARIA DE MÉXICO.

Authors

  • Itzel Castañeda Universidad Autónoma de Querétaro – México

DOI:

https://doi.org/10.56067/saetauniversitaria.v10i2.286

Keywords:

crisis civilizatoria, práctica pedagógica, docente

Abstract

The civilizational crisis and the current physical and mental health situation caused by SARS-CoV-2, has exposed many of the implications of the lifestyle of modern society, with its ideals of development and progress. Therefore, the way forward in the educational field must be questioned; hence the purpose of this article is to demonstrate the emergence of a critical analysis of current Pedagogical Practice in primary education in  Mexico, in light of the suggestions made by international economic organizations such as the World Bank (WB) and the Organizations for Economic Cooperation and Development (OECD), to reduce the educational phenomenon to the results of standardized tests through indicators, by creating markets in the public educational sector, leaving human training in the background. The analysis starts from Critical Pedagogy as a proposal to open the way towards a transformative praxis that generates new educational realities. For this, an interdisciplinary view of the educational phenomenon was used, through the review of official national and international documents and an ethnographic approach with various actors from a general primary school I the State of Queretaro,Mexico.

 

Key words:  civilizational crisis, pedagogical practice, teacher.

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Author Biography

Itzel Castañeda, Universidad Autónoma de Querétaro – México

Docente de Educación Primaria en el sector público. Doctorante en el Programa Estudios Interdisciplinarios sobre Pensamiento, Cultura y Sociedad, en la Universidad Autónoma de Querétaro. Facultad de Filosofía. Correo: icastanedab@usebeq.edu.mx, icastaneda308@alumnos.uaq.mx.

*El presente artículo es parte de los avances de investigación durante tres años de la tesis doctoral: La Práctica Pedagógica de la Educación Primaria del s. XXI. Hacia una propuesta desde el Buen Vivir.

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Published

2022-01-20

How to Cite

Castañeda, I. (2022). LA EMERGENCIA DE UN ANÁLISIS CRÍTICO DE LA PRÁCTICA PEDAGÓGICA EN LA EDUCACIÓN PRIMARIA DE MÉXICO. La Saeta Universitaria Académica Y De Investigación, 10(2), 27–51. https://doi.org/10.56067/saetauniversitaria.v10i2.286