ESTRATEGIAS DE ENSEÑANZA EN UN TIEMPO EXCEPCIONAL
ABORDAJES EN LA EDUCACIÓN INICIAL EN LA RIOJA, ARGENTINA
DOI:
https://doi.org/10.56067/saetauniversitaria.v11i1.347Keywords:
Early Education, La Rioja, Argentina, Pandemic, Teaching strategies, Virtual teaching and learning environmentsAbstract
This paper is the result of the Final Project presented by two of the authors at the National University of Chilecito, La Rioja, Argentina, in order to obtain the degree of Licentiate in Early Childhood Education. It was a qualitative study, in which the work of two early childhood education teachers was monitored during the year 2020, coinciding with the period of suspension of presentiality in educational institutions in Argentina, derived from the measures taken by the pandemic of COVID-19. The field of investigation was limited to two 5-year-old kindergarten classrooms in the city of La Rioja, taken as cases. The intention was to make known the teaching strategies used by these teachers to guarantee pedagogical continuity in the aforementioned exceptional situation. This challenge refers to the strategies implemented by the teachers, namely: the digital media used to communicate with their students, concrete and/or digital resources they created and how the families communicated, solved the proposals and sent evidence. This research was carried out exclusively virtually and the data collected were gathered in this way, using the following instruments: interviews with two Early Education teachers who worked in 5-year-old classrooms of public kindergartens in the capital of La Rioja, an observational participation in class via videophone, and the analysis of digital documents and virtual environments. The data obtained are presented in three moments, considering the temporality of the facts: a) "A classroom with open doors: the WhatsApp group", shows the first decisions to maintain communication as the only priority; b) "Attempts to build links at a distance" develops the way in which digital and/or concrete resources were implemented and the first attempts to connect virtually; c) finally, "Turn on your cameras, it is time to see each other" details the instance in which synchronous meetings were present as a significant and effective means for direct communication. As a result, we obtained information that allows us to affirm that the families played a leading role and that the teachers with whom we worked carried out actions and decisions conceived within the framework of the exceptional context in order to build, continue and/or preserve the pedagogical link. The development of priority contents, in addition, accompanied the need to shorten the physical distance resulting from the pandemic.
Downloads
References
Anijovich R., Mora S. (2010). “Estrategias de enseñanza. Otra mirada al quehacer en el aula”. Aique Grupo Editor. Buenos Aires.
Cardini, A. y D’Alessandre, V. (2020). La escuela en pandemia. Notas sobre los desafíos de la política educativa. En Pensar la educación en tiempos de pandemia. Comp. Dussel, I., Ferrante, P. y Pulfer, D. (2020). UNIPE: Editorial Universitaria. Págs. 113-124.
Córica J.L, Hernández Aguilar Ma. L, Portalupi C., Bruno A (2019).“Fundamentos del diseño de materiales para Educación a distancia”.
Gamba, (2020). “Infancias y pantallas en tiempos de cuarentena. Repensar el nivel inicial y la virtualidad.” Programa Educación, Conocimiento y Sociedad (ECyS) de la FLACSO Argentina.
Grillo O.et al (2019) “Etnografías Contemporáneas.” Revista del Centro de Estudios en Antropología. Edición UNSAM.
Guber, R. (2001). La etnografía: método, campo y reflexividad. Enciclopedia Latinoamericana de sociocultura y comunicación. Grupo editorial Norma.
Harf, R. (2020, junio 24). “Educar en tiempos de pandemia: Conversatorio”. Recuperado de: https://www.youtube.com/watch?v=WOFF3yQI1ZM
Lion, (2020). Enseñar y aprender en tiempos de pandemia: presente y horizontes. Saberes y prácticas, revista de filosofía y educación.
Maggio M. (2021). “Educación en pandemia”. Ciudad Autónoma de Buenos Aires. Editorial Paidós.
Pereyra, A. (2020). Viejas y nuevas desigualdades educativas. Desafíos emergentes a la formación docente. En Pensar la educación en tiempos de pandemia. Comp. Dussel, I., Ferrante, P. y Pulfer, D. (2020). UNIPE: Editorial Universitaria. Págs. 125-136.
Salinas, J. (2005). “La gestión de los entornos virtuales de formación.” En Seminario Internacional: La calidad de la formación en red en el Espacio Europeo de Educación Superior. [Website]. Recuperado el 06/06/2019 desde: https://www.researchgate.net/publication/232242328_La_gestion_de_los_Entornos_Virtuales_de_Formacion
Santa Cruz, E. y García Labandal L. (2008). “Títeres y resiliencia en el Nivel Inicial: un desafío para afrontar la adversidad”. Ed. Homo Sapiens.
Siede, I. A. (2015). Casa y jardín: complejas relaciones entre el Nivel Inicial y las familias. Rosario: Ed.Homo Sapiens.
Terraza Ochoa J.E. y Vásquez Jarita M.E. (2017). “El uso de los materiales audiovisuales y su influencia en el aprendizaje en el área de comunicación en los estudiantes del primer grado de la institución educativa politécnico Huascar de Puno”.
Terigi, F. (2020). “Educación en el hogar comandada por la escuela”. INFOD Recuperado de: https://red.infd.edu.ar/wp-content/uploads/2020/05/VE-audiovisual-Ficha-11-Educacion-en-el-hogar-comandada-por-la-escuela-Flavia-Terigi.pdf
Violante, R. y Soto, C. (2011). “Foro para la Educación Inicial”. Encuentro Regional Sur Políticas de enseñanza y definiciones curriculares. Dirección de Educación Inicial. Equipo Técnico de la Dirección de Educación Inicial. Directoras/Responsables de Nivel Inicial y Equipos Técnicos de las jurisdicciones de Región Sur. Recuperado de: https://isfdyt24-bue.infd.edu.ar/sitio/wp-content/uploads/2018/09/2011Conferencia-Soto-Violante-Did.Ed_.-Inicial-PILARES-MCyE.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 La Saeta Universitaria Académica y de Investigación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional.
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
- Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo una Creative Commons Attribution License que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la publicación inicial en esta revista.
- Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.