The use of Zoom in Ecuadorian students: An experience during pandemic times.
DOI:
https://doi.org/10.56067/saetauniversitaria.v11i2.353Keywords:
Zoom, Teaching-learning, COVID-19, remote educationAbstract
The health alert caused by COVID-19 has forced educational institutions to switch from face to face learning to a remote teaching methodology. One of the used by teachers to continue student´s schooling was Zoom. The objective of this research was to study the characteristics and satisfaction of using Zoom in a sample of 40 Ecuadorians students in eighth and ninth grades of Basic General Education for learning mathematics. For data collection, an exploratory strategy was carried out, using a survey methodology and reaching a descriptive-relational level of inquiry. The descriptive analyzes revealed a high satisfaction of the students in the use of this platform. Zoom was considered a tool that contributes positively to schooling: not only to the fact of receiving the class, but also to understand the inferential analyzes revealed that the older children and students showed greater interest and enjoyment when performing the task mediated by this technology. This research show significant contributions in the education field and, specifically, in the teaching-learning process through Zoom in the context of a pandemic.
Downloads
References
Aguayo, R., Lizarraga, C. y Quiñonez, Y. (2021). Evaluación del desempeño académico en entornos virtuales utilizando el modelo PNL. RISTI - Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, 41, 34–49. https://doi.org/10.17013/risti.41.34-49 DOI: https://doi.org/10.17013/risti.41.34-49
Alcalá Balboa, M. de J. (2016). El mundo de la Tecnología Especial: Las TICS en la Educación Especial. Revista Internacional de Audición y Lenguaje, Logopedia, Apoyo a La Integración y Multiculturalidad., 2, 97-105.
Almazova, I. G., Kondakova, I. V., Mezinov, V. N., Nekhoroshikh, N. A. y Chislova, S. N. (2021). Analysis and development of effective distance learning practices. Propósitos y Representaciones, 8(SPE3). https://doi.org/10.20511/pyr2021.v9nSPE3.1125 DOI: https://doi.org/10.20511/pyr2021.v9nSPE3.1025
Álvarez-Ávila, L. I., García-Herrera, D. G., Cárdenas-Cordero, N. M. y Erazo-Álvarez, J. C. (2020). Flipped Classroom y el valor de la responsabilidad. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 5(1), 449. https://doi.org/10.35381/r.k.v5i1.792 DOI: https://doi.org/10.35381/r.k.v5i1.792
Anguita Acero, J. M., Méndez Coca, M. y Méndez Coca, D. (2020). Motivación de alumnos de Educación Secundaria y Bachillerato hacia el uso de recursos digitales durante la crisis del Covid-19. Revista Estilos de Aprendizaje / Journal of Learning Styles, 13(Especial), 68–81. DOI: https://doi.org/10.55777/rea.v13iEspecial.2242
Arántzazu de las Morenas, M. (2020). Percepciones de alumnos y docentes de 5.o y 6.o de Educación Primaria sobre la modalidad de educación a distancia implantada temporalmente en España por COVID-19. Enseñanza & Teaching: Revista Interuniversitaria de Didáctica, 38(2), 157–175. https://doi.org/10.14201/et2020382157175 DOI: https://doi.org/10.14201/et2020382157175
Blancas Torres, E. (2016). Proceso de enseñanza-aprendizaje y nivel de satisfacción de los estudiantes de la Escuela Profesional de Educación Primaria. Horizonte de La Ciencia, 6(10), 205. https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2016.10.216 DOI: https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2016.10.216
Carrascal Domínguez, S., de Vicente, A. M. y Sierra Sánchez, J. (2020). Transformación e innovación educativa durante la crisis del COVID-19. Estilos y modelos de enseñanza y aprendizaje. Revista de Estilos de Aprendizaje, 13, 1-4. DOI: https://doi.org/10.55777/rea.v13iEspecial.2654
Carrillo-Condoy, R. E. y Gutierrez-Franco, B. K. (2021). Importancia de herramientas virtuales en el aprendizaje en tiempos de COVID-19, Colegio “Beatriz Cueva Ayora-Loja.”
Chang, G.-C. y Yano, S. (n.d.). How are countries addressing the Covid-19 challenges in education? A snapshot of policy measures.
de la Cruz Flores, G. (2020). Certezas e incertidumbres en educación. Espejismos y faros en tiempos de COVID-19. Perfiles Educativos, 42(170), 46–53. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ft.2020.09.004
De León, I. H. E. S. y Acevedo Benavides, M. A. (2011). TIC Y SU INFLUENCIA EN LA SATISFACCIÓN Y DESEMPEÑO [Universidad de la Costa]. Journal of Physics A: Mathematical and Theoretical, 44(8). https://doi.org/10.1088/1751-8113/44/8/085201 DOI: https://doi.org/10.1088/1751-8113/44/8/085201
Díaz Pinta, G. F. (2021). La educación a distancia, una oportunidad en tiempos de la COVID-19. Revista de Ciencias Médicas de Pinar Del Río, 25(2), 1–2.
Doménech-Betoret, F., Abellán-Roselló, L. y Gómez-Artiga, A. (2017). Self-efficacy, satisfaction, and academic achievement: The mediator role of students’ expectancy-value beliefs. Frontiers in Psychology, 8(JUL), 1–12. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.01193 DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.01193
Fainholc, B. (2020). El ZOOM y la educación. Un abordaje desde lo comunicacional, social y pedagógico. DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia, 39, 1–12.
Flores, M. R. P. y Navarrete, C. A. C. (2020). Diagnóstico de necesidades de capacitación en el uso de plataformas virtuales ante la contingencia del COVID-19 en los estudiantes y docentes de Educación Media Superior Tecnológica. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 2507(February), 1–9. DOI: https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i.2494
Gallardo Fernández, I. M., De Castro Calvo, A. y Saiz Fernández, H. (2020). Interacción y uso de tecnologías en los procesos de enseñanza y aprendizaje. Educatio Siglo XXI, 38(1 Marzo-Ju), 119–138. https://doi.org/10.6018/educatio.413441 DOI: https://doi.org/10.6018/educatio.413441
Gallego-Trijueque, S., Rodríguez-Peral, E. M. y Fondón-Ludeña, A. (2020). La didáctica digital pre-pandémica. Punto de partida para una transformación educativa en la enseñanza superior. Revista de Estilos de Aprendizaje, 13, 5–16. DOI: https://doi.org/10.55777/rea.v13iEspecial.2234
García-Martín, S. y Cantón-Mayo, I. (2019). Use of technologies and academic performance in adolescent students. Comunicar, 27(59), 73–81. https://doi.org/10.3916/C59-2019-07 DOI: https://doi.org/10.3916/C59-2019-07
Martinenco, R. M., Martín, R. B. y García Romano, L. (2021). Ecologías de aprendizaje en educación secundaria: TIC y aprendizaje informal. Revista Tecnología, Ciencia y Educación, 18, 77–97. https://doi.org/10.51302/tce.2021.571 DOI: https://doi.org/10.51302/tce.2021.571
Navarro Ibarra, L. A., Cuevas Salazar, O. y Martínez Castillo, J. (2017). Meta-análisis sobre educación vía TIC en México y América Latina. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19(1), 10–19. DOI: https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.1.1217
Otero Rodríguez, L. O., Calvo Díaz, M. I. y Llamedo Pandiella, R. (2020). Herramientas digitales para la comunicación, la tele-docencia y la tele-orientación educativa en tiempos de COVID-19. Revista de Orientación Eductiva AOSMA, (28), 92–103.
Rojas Hernández, Y. L. y Martínez Rodríguez, L. M. (2020). Tecnologías de la información y las comunicaciones apoyando la educación en tiempos de COVID-19. Edumecentro, 12(3), 261–266.
Ruiz, M. D. C. y Hernández, V. M. (2018). La incorporación y uso de las TIC en Educación Infantil. Un estudio sobre la infraestructura, la metodología didáctica y la formación del profesorado en Andalucía. Pixel-Bit, Revista de Medios y Educación, 52, 81–96. DOI: https://doi.org/10.12795/pixelbit.2018.i52.06
Sandoval, C. H. (2020). La Educación en Tiempo del Covid-19 Herramientas TIC: El Nuevo Rol Docente en el Fortalecimiento del Proceso Enseñanza Aprendizaje de las Prácticas Educativa Innovadoras. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 9(2), 24–31. https://doi.org/10.37843/rted.v9i2.138 DOI: https://doi.org/10.37843/rted.v9i2.138
Sepúlveda López, J. J. y Ramírez Castañeda, L. A. (2018). Brecha digital e inclusión digital: fenómenos socio – tecnológicos. Revista EIA, 15(30), 89–97. https://doi.org/10.24050/reia.v15i30.1152 DOI: https://doi.org/10.24050/reia.v15i30.1152
Serrano Sánchez, J. L., Gutiérrez Porlán, I. y Prendes Espinosa, M. P. (2016). Internet como recurso para enseñar y aprender. Una aproximación práctica a la tecnología educativa. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa (RELATEC ), 15(3), 169–170.
Thadathil, G., Chambi, W., Prasad, Y. y Rojas Silva, É. G. (2020). El Salesian College de la India y la Universidad Salesiana de Bolivia en el contexto de la pandemia. Estudios Pedagógicos (Valdivia), 46(3), 287–301. https://doi.org/10.4067/s0718-07052020000300287 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052020000300287
Vallejos Salazar, G. A. y Guevara Vallejos, C. A. (2021). Educación en tiempos de pandemia: Una revisión bibliográfica. Revista Conrado, 17(80), 166–171.
Vergara-Morales, J., Valle, M. del, Díaz, A., Matos, L. y Pérez, M.-V. (2019). Perfiles motivacionales relacionados con la satisfacción académica de estudiantes universitarios TT - Motivational profiles related to the academic satisfaction of university students. An. Psicol, 35(3), 464–471. DOI: https://doi.org/10.6018/analesps.35.3.320441
Vergara-Morales, J., Valle, M. Del, Díaz, A. y Pérez, M. V. (2018). Adaptación de la Escala de Satisfacción Académica en Estudiantes Universitarios Chilenos. Psicología Educativa, 24(2), 99–106. https://doi.org/10.5093/psed2018a15 DOI: https://doi.org/10.5093/psed2018a15
Published
Versions
- 2023-02-17 (2)
- 2023-02-17 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 La Saeta Universitaria Académica y de Investigación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional.
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
- Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo una Creative Commons Attribution License que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la publicación inicial en esta revista.
- Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.