AN APPROACH TO THE STUDY OF CULTURAL CONSUMPTION OF COSTA RICAN TEACHING STAFF
DOI:
https://doi.org/10.56067/saetauniversitaria.v13i1.428Keywords:
Cultural consumption, Teacher, Pedagogical practice, Reading, LiteracyAbstract
Cultural consumption is fundamental in various aspects of individual and social life, since it not only contributes to the formation of identities and the recognition of socio-cultural differences, but also increases the cultural capital of people, thus improving their opportunities for development and well-being. For this reason, the objective of this research was to analyze the cultural consumption of teachers working in public schools of the Ministry of Public Education of Costa Rica. From a methodological point of view, an exploratory study with a quantitative approach was developed by applying a questionnaire to 4410 teachers from different modalities of the public education system, and the resulting data were analyzed by means of descriptive statistics. The results show that the dimensions of cultural consumption evaluated - cultural and natural heritage, visual arts and crafts, artistic performances and festivals, audiovisual and interactive media, and textual productions - are generally low among teachers, except for audiovisual and interactive media, where medium to high consumption is observed. The need for a change in the understanding and appreciation of cultural expressions to enrich the personal and professional environment of teachers is highlighted.
Keywords: Cultural consumption-Culture-Teacher-Cultural users.
Downloads
References
Acevedo, V. y Restrepo, L. (2012). De profesores, familias y estudiantes: fortalecimiento de la resiliencia en la escuela. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 10(1), 301-319.
Aguaded, M. y Almeida, N. (2016). La resiliencia del docente como factor crucial para superar las adversidades en una sociedad de cambios. Tendencias pedagógicas, (28), 167-180.
Artavia, J. (2005). Interacciones personales entre docentes y estudiantes en el proceso de enseñanza y aprendizaje. Un estudio de caso. Actualidades investigativas en Educación, 5(2), 1-19.
Ávila, C. (2019). Consumo cultural en la población escolar de cuatro instituciones de educación secundaria en Bogotá [Tesis de maestría]. Universidad Distrital Francisco José de Caldas. http://bit.ly/3GROz9E
Barragán, D. (2007). El maestro, escuela y el sentido. Apuntes hermenéuticos. Revista de Universidad de la Salle, 44, 94-99.
Berger, P. y Luckmann, T. (2011). La construcción social de la realidad. Amorrortu.
Bourdieu, P. y Passeron, J. C. (2008). Los herederos: Los estudiantes y la cultura. Siglo XXI Editores.
Cassany, D. (2006). Tras las líneas. Anagrama.
García Canclini, N. (Coord.). (1993). El consumo cultural en México. Conaculta.
García, E., García, A. y Reyes, J. (2014). Relación maestro alumno y sus implicaciones en el aprendizaje. Revista Ra Ximhai, 10(5), 279-290. DOI: https://doi.org/10.35197/rx.10.03.e1.2014.19.eg
Hernández-Zamora, G. (2019). From New Literacy Studies to Decolonial Perspectives in Literacy Research. Íkala, Revista De Lenguaje Y Cultura, 24(2), 363-386. https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v24n02a10 DOI: https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v24n02a10
Instituto Nacional de Estadística y Censos [INEC]. (2017). Encuesta Nacional de Cultura 2016: Principales resultados. INEC-Ministerio de Cultura y Juventud.
Ministerio de Educación [MEP]. (2013). Dignificación de la profesión docente y valoración social del profesorado en Costa Rica. https://www.mep.go.cr/sites/default/files/dignificacion_profesion_docente.pdf
Ministerio de Educación Pública [MEP]. (2013). Política de Fomento de la Lectura. https://www.mep.go.cr/sites/default/files/politica_fomento_lectura.pdf
Morin, E. (2010). ¿Hacia el abismo? Globalización en el siglo XXI. Paidós.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO]. (2006). Literacy for Life. UNESCO.
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos [OCDE]. (2000b). Literacy in the Information Age: Final Report of the International Adult Literacy Survey. Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos & Statistics Canada (OCDE) Publishing.
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos [OCDE]. (2000a). Análisis de la OCDE acerca de las políticas nacionales para la educación: la educación en Costa Rica. https://www.oecd.org/education/school/La-Educacion-en-Costa-Rica-Resumen-Ejecutivo.pdf
Pérez, V., Baute, M. y Espinoza, M. (2018). El hábito de la lectura: una necesidad impostergable en el estudiante de Ciencias de la Educación. Universidad y Sociedad, 10(3), 180-189. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/926
Programa Estado de la Nación [PEN]. (2021). Estado de la Educación 2021. https://estadonacion.or.cr/wp-content/uploads/2021/09/Educacion_WEB.pdf
Tejada, H. y Vargas, A. (2007). Hacia una integración de la literacidad crítica, la literacidad funcional y la literacidad cultural. Revista Lenguaje, 25(2), 197-219. https://pdfs.semanticscholar.org/f9e6/7da9f9efa5ecb9897d88ca07a788e26c0adb.pdf DOI: https://doi.org/10.25100/lenguaje.v35i2.4857
Touriñan, J. (2012). ¿Enseñar áreas culturales o educar con las áreas culturales? http://bit.ly/3u1PCfD
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 La Saeta Universitaria Académica y de Investigación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional.
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
- Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo una Creative Commons Attribution License que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la publicación inicial en esta revista.
- Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.