ANALYSIS OF THE GRADUATION RATE OF ENGINEERING COURSES IN THE FACULTY OF SCIENCES AND TECHNOLOGIES (FCYT) OF THE NATIONAL UNIVERSITY OF CAAGUAZU (UNCA)

Authors

  • Mario Viché González Universidad en Valencia - España
  • Cristiana P. Madureira Instituto Politécnico de Leiria - Portugal

DOI:

https://doi.org/10.56067/saetauniversitaria.v13i1.437

Keywords:

Educational technology, storytelling, social pedagogy, youth

Abstract

Digitalization, much more than a convergence of technologies and tools, represents a change in the cultural paradigm (Castells, 2009). As a digital culture, the Knowledge Society is based on a set of narrative representations that give it visibility and condition the ways of acting and relating in the digital world. How these narratives are developed, applied and converge in socio-educational contexts constitutes the theoretical and practical framework on which our work is structured.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mario Viché González, Universidad en Valencia - España

Profesor jubilado. Universitat de València, Editor de la revista Quaderns d’Animació i Educació Social; (ORCID: 0000-0001-6021-4711); marioviche@marioviche.es

Cristiana P. Madureira, Instituto Politécnico de Leiria - Portugal

Investigadora integrada no CITCEM, Centro Interdisciplinar, Cultura, Espaço e Memória, Faculdade de Letras da Universidade do Porto. Docente no Instituto Politécnico de Leiria, Portugal (ORCID: 0000-0002-2167-849X); cristiana.madureira@ipleiria.pt

References

Andía Celaya, L.A., Campión, R. S. (2022). El reto de la alfabetización digital, OuterEDU.

Bruner, J. (1997). Actos de Significado: para uma psicologia cultural. Edições 70.

Castells, M. (2009). Comunicación y poder. Alianza Editorial.

Scolari, C.A. (2013). Narrativas Transmedia. Cuando todos los medios cuentan. Deusto Ediciones Andia.

Cobo, C.; Moravec, J.W. (2011). Aprendizaje invisible. Hacía una nueva ecología de la educación, UBe.

Coob, S. (2016). Hablando de violência. Gedisa.

Cremades, J. (2007). Micropoder, la fuerza del ciudadano en la era digital. Espasa.

De la Cueva, J. (2015). Manual del Ciberactivista. Ed. Banda Aparte.

Furter, P. (1996). Educación y vida. Editorial Magisterio del Rio de la Plata.

Gabelas, J.A., Marta-Lazo, C. (2020). La era TRIC: factor R-elacional y educomunicación. Egregius Ediciones.

Illich, I. (1974). Tools for conviviality. University of North Carolina Press.

Leví, P. (2004). Ciberdemocracía, UOC.

Monteiro, A., Moreira, J.A., Almeida, A. C., Lencastre, J.A., (2012). Blended Learning em contexto educativo, De Facto Editores.

Ortín, B. (2007). Relatos sobre el origen de la humanidad, En revista Quaderns d’animació i educación social, nº 5, enero 2007, ISSN-e 1698-4404.

Prensky, M. (2011). Homo sapiens digital: de los inmigrantes y nativos digitales a la sabiduria digital; En Conectados en el Ciberespacio, Universidad Nacional de Educación a Distancia.

Prensky, M. (2009). Homo. sapiens digital: From digital immigrants and digital natives to digital wisdom. Innovate, 5(3). www.innovateonline.info

Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants. On the Horizon, 9(5), 1-6. www.marcprensky.com/writing/default.asp DOI: https://doi.org/10.1108/10748120110424816

Ricoeur, P. (1994). Tempo e Narrativa (Tomo I). Trad. Constança M. Cesar. Campinas/SP: Papirus,

Rodrigues, A. (2020). Narrativas digitais e experiência: exploração de conceitos e implicações para a educação em uma perspectiva humanista, Revista e-Curriculum, São Paulo, v.18, n.2, p. 692-714 abr./jun. 2020, e-ISSN: 1809-3876, Programa de Pós-graduação Educação: Currículo – PUC/SP http://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum DOI: https://doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i2p692-714

Santaella, L. (2007). Linguagens líquidas na era da modernidade, Paulus.

Santos Guerra, M. (2000). La escuela que aprende. Ediciones Morata.

Silva, M. (2005). Educación interactiva. Gedisa.

Valente, J. A., Bianconcini de Almeida, M. E. (2014). Narrativas digitais e o estudo de contextos de aprendizagem. EmRede: Revista de Educação a Distância.

Viché, M. (2013). @Ciberanimación. Ed. Lulu.

Viché, M. (2015). Ciberciudadanía. La acción sociocultural en la sociedad digital. Ed. Lulu.

Viché, M. (2017). Los jóvenes y la construcción de narrativas para interpretar la realidad; en http://quadernsanimacio.net ; nº 25 enero de 2017; ISSN: 1698-4404.

Viché, M. (2021). Metodología de una Educación Sociocultural transformadora. Ed. Lulu.

Published

2024-06-28

How to Cite

Viché González, M., & P. Madureira, C. (2024). ANALYSIS OF THE GRADUATION RATE OF ENGINEERING COURSES IN THE FACULTY OF SCIENCES AND TECHNOLOGIES (FCYT) OF THE NATIONAL UNIVERSITY OF CAAGUAZU (UNCA). La Saeta Universitaria Académica Y De Investigación, 13(1), 106–122. https://doi.org/10.56067/saetauniversitaria.v13i1.437