FORMACIÓN PERMANENTE DEL PROFESORADO Y EVALUACIÓN DE LA GESTIÓN ACADÉMICA EN ENTIDADES EDUCATIVAS DEL SECTOR PRIVADO SUBVENCIONADO DE LA CIUDAD DE PILAR

Authors

  • María Goretti Benítez Pérez Universidad Nacional de Pilar – Paraguay

DOI:

https://doi.org/10.56067/saetauniversitaria.v11i1.344

Keywords:

Professional development, Classroom environment, Teacher's role, Professional training, Assessment of prior knowledge, Primary education

Abstract

This research addressed the permanent training of teachers, evaluating the academic management in these educational entities Escuela Básica Nº 536 Privada Subvencionada Donato González and Escuela Básica Nº 2384 Privada Subvencionada Antonio Barreto, from the district of Pilar, Department of Ñeembucú, Republic of Paraguay.

These objects of study were described: evaluations carried out by in-service teachers in relation to academic management practices, identifying the instruments that have been applied to measure the knowledge learned in training courses, comparing the changes that each educational entity acquired due to the participation of teachers during training courses and specifying the types of pedagogical practices applied. A field work was carried out with a non-experimental research design and a descriptive study, using a quantitative-qualitative strategy, applying a random sample survey to 1st, 2nd and 3rd grade students, in-depth interviews and documentary analysis of groups of principals, teachers, pedagogical coordinators and evaluators. The results obtained showed that the evaluation carried out by in-service teachers contributes to academic management practices, generates a change in attitudes, fundamental for the achievement of qualified educational and social standards, where learning environments provide productivity by associating the new with previous knowledge. It was concluded, in general terms, that the application of evaluative procedures allows the development of newer pedagogical practices, with which students assimilate knowledge more effectively. The analysis of the effectiveness of the training acquired was made through monitoring, in order to make decisions, proposing different models of professional performance.

 

Keywords: Training – Evaluation – Academic Management – Educational Entities – Teacher’s role.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Goretti Benítez Pérez, Universidad Nacional de Pilar – Paraguay

Doctora en Educación y Desarrollo Humano. (Universidad Nacional de Pilar). Correo Electrónico: mabenz45@gmail.com

References

Almenara, J., Llorente, M. y Morales, J. (2018). Evaluación del desempeño docente en la formación virtual: ideas para la configuración de un modelo RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(1). 261-279. Obtenido en: https://www.redalyc.org/journal/3314/331455825014/html/#redalyc_331455825014_ref23 DOI: https://doi.org/10.5944/ried.21.1.17206

Antúnez, S. (2009). La inspección educativa y la evaluación de la formación permanente de los profesionales de la educación. Revista de la Asociación de Inspectores de Educación de España. Avances en Supervisión Educativa, 10. 1-6. Obtenido en: https://avances.adide.org/index.php/ase/article/view/350

Ávalos, B. (2007). El desarrollo profesional continuo de los docentes: lo que nos dice la experiencia internacional y de la región latinoamericana. Revista Pensamiento Educativo, 41(2). 77-99. Obtenido en: https://pensamientoeducativo.uc.cl/files/journals/2/articles/417/public/417-934-1-PB.pdf

Bazán Ramírez, A., Castellanos Simons, D., Galván Zariñana, G. y Cruz Abarca, L. (2010). Valoración de profesores de educación básica de cursos de formación continua. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 8(4), 83-100. Obtenido en: https://www.redalyc.org/pdf/551/55115064006.pdf

Camargo Abello, M., Calvo, G., Franco Arbeláez, M. C., Vergara Arboleda, M., Londoño, S., Zapata Jaramillo, F. y Garavito Prieto, C. (2004). Las necesidades de formación permanente del docente. Revista Educación y Educadores, 7. 79-112. Obtenido en: https://www.redalyc.org/pdf/834/83400708.pdf

Domínguez, J. (2015). Evaluación de la formación permanente del profesorado: enfoque de resultados. Revista de estudios e investigación en psicología y educación, 2(1). 11-18. DOI: https://doi.org/10.17979/reipe.2015.2.1.72. Obtenido en: https://www.r Elías y Misiego (2017) quienes estudiaron sobre “Investigación y políticas de formación docente en Paraguay, Argentina y Brasil” esearchgate.net/publication/283683238_Evaluacion_de_la_formacion_permanente_del_profesorado_enfoque_de_resultados_Evaluation_of_permanent_teacher_training_approach_of_results/link/56883db008ae1e63f1f73a9e/download DOI: https://doi.org/10.17979/reipe.2015.2.1.72

Elías, R. (2017). Dossier ponencias internacionales: Investigación y políticas de formación docente en Paraguay, Argentina y Brasil. Seminario Internacional: Investigación y políticas de formación docente en Paraguay y en América Latina. Paraguay: Editorial Arandurã. Investigación para el Desarrollo-CONACYT, PROCIENCIA, FONACIDE. Obtenido en: https://www.researchgate.net/publication/339883213_Investigacion_y_Politicas_en_la_formacion_docente_en_Paraguay_Argentina_y_Brasil/link/5e6a57e992851c6debe02bf1/download

Escobar, A. y Aguilar, M. (2000). La formación y el ejercicio docente en Paraguay. Revista Plan y Desarrollo. CEPAL. 1-45. Obtenido en: https://repositorio.cepal.org/discover?query=Escobar%2C+Alice%3B+Aguilar%2C+Mar%C3%ADa+%282000%29.+La+formaci%C3%B3n+y+el+ejercicio+docente+en+Paraguay.+Paraguay.+Revista+Plan+y+Desarrollo.+CEPAL.++

Ferry, G. (1990). El trayecto de la formación. Los enseñantes entre la teoría y la práctica. Primera edición. México: Editorial Paidós. 130 p. Obtenido en: https://yessicr.files.wordpress.com/2013/03/g-ferry.pdf

González Calvo, G. y Barba, J. (2014). Formación permanente y desarrollo de la identidad reflexiva del profesorado desde las perspectivas grupal e individual. Profesorado Revista de Currículum y Formación de Profesorado,18(1), 397-412. Obtenido en: https://www.redalyc.org/pdf/567/56730662023.pdf

Hernández Sampieri, R. (2010). Metodología de la investigación. Quinta Edición. Editorial McGraw-Hill: México. 656p.

Imbernon Muñoz, F. y Canto Herrera, P. J. (2013). La formación y el desarrollo profesional del profesorado en España y Latinoamérica. Revista Electrónica Sinéctica, 41. 1-12. Obtenido en: https://www.redalyc.org/pdf/998/99828325009.pdf

López de Castilla, M. (2004). Situación de la Formación Docente Inicial y en Servicio en Bolivia, Paraguay y Perú segunda parte. Revista UNESCO PROEDUCA GTZ. 1-216. Obtenido en: https://scholar.google.com/scholar?client=firefox-b-d&um=1&ie=UTF-8&lr&q=related:3qHSByJlz17gnM:scholar.google.com/

Manzanares Moya, A. y Galván-Bovaira, M. J. (2012). La Formación Permanente del Profesorado de Educación Infantil y Primaria a través de los Centros de Profesores. Un modelo de evaluación. Revista de Educación DOI: 10-4438/1988-592X-RE-2010-359-101, 359. 1-17. Obtenido en: http://www.ub.edu/obipd/docs/la_formacion_permanente_del_profesorado.pdf

Martín-Sánchez, M. y Groves, T. (2016). La formación del profesorado. Nuevos enfoques desde la teoría y la historia de la educación. Colección Ágora, n. 5. Serie Educación, 5. España. 114p. Obtenido en: https://dialnet.unirioja.es/descarga/libro/677373.pdf.

Martínez - Chairez, G., Guevara - Araiza, A.; Valles - Ornelas, M. M. (2016). El desempeño docente y la calidad educativa. Revista Ra Ximhai, 12(6). 123-134. Obtenido en: https://www.redalyc.org/pdf/461/46148194007.pdf DOI: https://doi.org/10.35197/rx.12.01.e3.2016.06.gm

Martínez, J. (2015). ¿Cómo hacer de la evaluación un instrumento para la profesionalización docente? Revista Mexicana de Análisis Político y Administración Pública. Departamento de Gestión Pública y Departamento de Estudios Políticos y de Gobierno, IV(2). 167-194. Obtenido en: http://www.remap.ugto.mx/index.php/remap/article/view/136/118

Medina Rivilla, A. y Domínguez Garrido, M. (2001). Formación del formador de personas adultas: de la realización profesional a la formación permanente de los entornos comunitarios. Revista Enseñanza, 19. 353-383. Obtenido en: https://gredos.usal.es/bitstream/handle/10366/70720/Formacion_del_formador_de_personas_adult.pdf?sequence=1

Miranda, C. (2007). ¿Qué hace a la formación permanente eficaz? Avances conceptuales y propuesta de evaluación 1. Revista Investigaciones en Educación, 7(1). 133-162. Obtenido en: https://www.researchgate.net/publication/327208909_QUE_HACE_A_LA_FORMACION_PERMANENTE_EFICAZ_AVANCES_CONCEPTUALES_Y_PROPUESTA_DE_EVALUACION_1/link/5b80249ea6fdcc5f8b6469b9/download

Rivarola, D. (2006). Paraguay: reforma educativa y crisis de la docencia. Biblioteca digital OEI. 1-41. Obtenido en: https://www.yumpu.com/es/document/read/24900509/paraguay-reforma-educativa-y-crisis-de-la-docencia-oei

Rodríguez Moncada, E. (2009). Reflexiones en torno a la formación y la práctica de educadores de adultos. Revista Interamericana de Educación de Adultos, 31(1). 137-150. Obtenido en: https://www.redalyc.org/pdf/4575/457545096007.pdf

Published

2022-07-12

How to Cite

Benítez Pérez, M. G. (2022). FORMACIÓN PERMANENTE DEL PROFESORADO Y EVALUACIÓN DE LA GESTIÓN ACADÉMICA EN ENTIDADES EDUCATIVAS DEL SECTOR PRIVADO SUBVENCIONADO DE LA CIUDAD DE PILAR. La Saeta Universitaria Académica Y De Investigación, 11(1), 50–76. https://doi.org/10.56067/saetauniversitaria.v11i1.344