PERCEPCIÓN DE ESTUDIANTES DE LA EDUCACIÓN MEDIA SOBRE SU EXPERIENCIA EDUCATIVA EN ASUNCIÓN Y EL DEPARTAMENTO CENTRAL DE PARAGUAY
DOI:
https://doi.org/10.56067/saetauniversitaria.v13i2.500Keywords:
Perceptions, youth, Educational experience, Secondary EducationAbstract
Current educational systems face common difficulties at a global level, such as school dropout and lack of motivation in learning. Research identifies one of the causes as the gap between the needs and expectations of young students and the academic offering of formal educational systems. The academic offering is understood in this research as the curricula, teaching practice, the school environment, spaces for the development of interests and extracurricular activities. This study aims to identify the perceptions of adolescents in relation to the education they receive in order to identify and understand what their experience is in the educational system and the future projection they expose. It is a qualitative research. Focus groups were carried out with adolescent students from four educational institutions in Asunción and the Central Department. Regarding the results, relevant aspects are identified regarding the perception of students, such as the value they give to social interactions in the school space and the work carried out by teachers. They also mention negative aspects such as the authoritarian attitudes and lack of openness to dialogue of some teachers and directors, teaching practices that are limited to copying or completing exercises and the development of subjects that are considered boring, repetitive and uninteresting. The study concludes that the school is far removed from the interests and lives of young people.
Downloads
References
Centro de Análisis y Difusión de la Economía Paraguaya (CADEP) e Instituto Desarrollo (ID). Departamento Central: Regionalización y políticas para el desarrollo. https://shre.ink/gBJm
Cerda, GA, Salazar, Y. S, Guzmán, CE, & Narváez, G. (2018). Impacto de la convivencia escolar sobre el rendimiento académico, desde la percepción de los estudiantes con desarrollo típico y necesidades educativas especiales. Propósitos y Representaciones, 6 (1), 247-300. https://doi.org/10.20511/pyr2018.v6n1.194
Coll, C. (2018). Intereses y objetivos de aprendizaje del alumno. Comunicación en el II Encuentro sobre personalización del aprendizaje y procesos de innovación educativa. Madrid, 16 y 17 de noviembre. https://cutt.ly/plBodLu
Enríquez García, G., Losada Puente, L., Mendiri, P., & Rebollo Quíntela, N. (2022). Una mirada al bienestar escolar: ¿qué opinan sus protagonistas? Revista Iberoamericana de Psicología, 15 (1), 125-134. https://doi.org/10.33881/2027-1786.rip.15112
Etxeberria, F., Intxausti, N., & Azpillaga, V. (2017). Clima escolar en centros educativos altamente eficaces de la Comunidad Autónoma del País Vasco. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 15 (4), 5-26.
https://doi.org/10.15366/reice2017.15.4.001
Fierro-Suero, S., Velázquez-Ahumada, N., & Fernández-Espínola, C. (2021). La influencia del clima de aula sobre las emociones del alumno. Retos, 42, 432-442.
Fonseca, S., Cabrera, S., & Fernández, L. (2024). Calidad educativa y su relación con la gestión pedagógica, la innovación y los ambientes de aprendizaje. Espíritu Emprendedor TES, 8 (1), 111-128. https://doi.org/10.33970/eetes.v8.n1.2024.382
Gil Flores, J. (1992) La metodología de investigación mediante grupos de discusión. Enseñanza & Teaching: Revista interuniversitaria de didáctica, 11, 199-214.
Herrera, K. y Rico, R. (2014). El clima escolar como elemento fundamental de la convivencia en la escuela. Escenarios, 12 (2), 7-18. https://doi.org/10.15665/esc.v12i2.311
Jiménez, A., López, M. y García, B. (2013). Hábitos de uso en Internet y en las redes sociales de los adolescentes españoles. Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, 41, 195-204. https://doi.org/10.3916/C41-2013-19
Lozano, E. (2017). Factores determinantes en la elección de estudiar la carrera de Gestión de Recursos Humanos de la Universidad de San Martín de Porres [Tesis de Maestría, Universidad de San Martín de Porres]. https://hdl.handle.net/20.500.12727/2878
Marchesi, A. (2020). Aprendizaje: la clave está en el interés. EDUFÓRICA. Revista de Innovación Educativa. https://shre.ink/gEul
Meo, A. & Dabenigno, V. (2010). Expansión de las aspiraciones educativas en jóvenes de sectores populares. ¿Evidencias de la emergencia de un nuevo habitus escolar en la Ciudad de Buenos Aires? Revista Iberoamericana De Educación, 53 (5), 1–13.
https://doi.org/10.35362/rie5351717
Míguez, D. (2021). Las percepciones estudiantiles de la escuela secundaria en Latinoamérica. Vínculos, pertenencias y valoración del conocimiento escolar en la modernidad avanzada. Pensamiento educativo, 58 (1), 1-16. https://doi.org/10.7764/pel.58.1.2021.4
Organización de las Naciones Unidas. (2015). Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el desarrollo sostenible. ONU. https://shre.ink/gBJs
Pava, B. & Rozo, M. (2012). Percepciones de directivos, docentes y estudiantes de básica y medios acerca del clima escolar en un colegio privado de la ciudad de Ibagué. Papeles, 4 (7), 41-58. https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/288
Rial, A., Gómez, P., Braña, T. & Varela, J. (2014). Actitudes, percepciones y uso de Internet y las redes sociales entre los adolescentes de la comunidad gallega (España). Anales de Psicología, 30(2), 642-655. https://doi.org/10.6018/analesps.30.2.159111
Sandoval-Muñoz, M., Mayorga-Muñoz, C., Elgueta-Sepúlveda, H; Soto-Higuera, A.; Viveros-Lopomo, J., & Riquelme Sandoval, S. (2018). Revista Educación, 42 (2). 1-14. https://doi.org/10.15517/revedu.v42i2.23471
Saravi, G. (2015). Juventudes fragmentadas: socialización, clase y cultura en la construcción de la desigualdad. México. Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales/FLACSO.
Serafini, V. (2023). Informe sobre juventud en el Paraguay: Insumos para una política pública de juventud. Monografía del BID, Nº. 1106.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 La Saeta Universitaria Académica y de Investigación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional.
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
- Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo una Creative Commons Attribution License que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la publicación inicial en esta revista.
- Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.